יום חמישי, 28 באפריל 2011

הכתרת המלך הראשונה במדינת ישראל


הכתרת מלך בהר הרצל או  לוויה שהפכה למסע ניצחון.
   בקורס מורי הדרך בו אני מבלה  את מיטב זמני בשנה האחרונה קיבלנו את תכנית הסיור המודרך לשבוע הנוכחי ובו נכלל הביקור באתר ''הר הרצל'', ובסיור שנערך  אמש  התבררו לי מספר עובדות מפתיעות על   דרכו האחרונה של הרצל במדינת ישראל .
  ואז שמתי לב לידיעה  שהופיעה בעיתון ''היה זה טקס הכתרת המלך'', (ידיעות אחרונות, 18.8.1949)  במילים  האלה ממש .כתב העיתון מתייחס  כאן לרגע הורדת הארון למעמקי האדמה בשעה 1728 יום קודם ,  ובעצם  מבטא את רגע השיא של של לווית הרצל  המחודשת בירושלים.  היה זה גם מסע ניצחון. ההלוויה הממלכתית הראשונה במדינת ישראל הייתה ביטוי לא רק לתחושת ההערכה וההערצה לדמותו של החוזה –אלא ניצחון העם היהודי ותקומתו מחדש.
 לפי הידיעות באותם ימים עברו כ 350000 איש על פני ארונו של הרצל  ברחבי א'י , כאשר מסע הלוויה משחזר את ביקורו ב 1898 מתל אביב לירושלים דרך המושבות אותם הוא פקד. מספר שיא  של משתתפים במסע לוויה לא היה כאן מעולם , ומהווה שיעור השתתפות של למעלה מחמישים אחוז מכלל האוכלוסיה היהודית במדינת ישראל ( נכון לאוגוסט 49 ).
    הרצל ביקש בצוואתו להיטמן בארץ ישראל, ולוויתו ב 49 מבטאת  את השילוב המנצח בין הוגה הציונות - הרצל  לבין  קבלן הביצוע – דוד בן גוריון.מימושו של החזון  -בעצם הקמתה של מדינת ישראל העצמאית  אבל בן גוריון  ( יחד עם ויצמן ) איננו מסתפק בכך ודואג להביא את הרצל  לקבורה ממלכתית  בא''י.
ב''ג רואה בלוויה שכזו והקמתו של אתר קבורה לראשי העם והמדינה ביטוי לעוצמה הפיזית והרוחנית של עם ישראל המתחדש בארצו. אבל גם המקרא מייחס חשיבות  יתרה לקבורה בתחומי א'י. (בראשית נ' 13) וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ בָנָיו אַרְצָה כְּנַעַן וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בִּמְעָרַת שְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת הַשָּׂדֶה לַאֲחֻזַּת קֶבֶר מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי עַל פְּנֵי מַמְרֵא.
מכאן אנו למדים שמסעות לוויה ממרחקים של מנהיגי האומה הם מסורת רבת שנים ומעניקה בעם משנה תוקף למשנתו ומורשתו  של הנפטר .
 מצד שני אנו רואים את ההקבלה שעושה כתב העיתון עם טקס  הכתרת מלך– האם כתב העיתון טעה או הגזים בתיאורו?
 ידיעות אחרונות לא טעה בתארו את מסע הלוויה של הרצל. ההתרגשות , האופוריה,החגיגיות, האחדות ,ערפול החושים– כל אלה הם ביטויים זהים – בין אם  זו לוויה של איש כהרצל או הכתרתו של מלך בישראל. ( אין  ספק שהכתב קרא או ראה את  טקסי הכתרתם של מלכי אנגליה או האפיפיור )אולי העיתון ביטא בכך מאוויים כמוסים של עמינו לשיבתו של מלך לישראל..או שאולי הרצל בקבורתו בירושלים , מעל גבעה נישאת על פני העיר  כולה  חושף תקווה משיחית  תמימה הקיימת בכל אחד מאיתנו.

File:Albrecht III von Bayern lehnt Königskrone ab.jpg
טקס הכתרת אלברט ה3 מקור וקיפדיה

קבר  הרצל  הפך את ההר הנידח הזה לקדוש ובמשך הזמן הועמסו עליו אתרים נוספים.(בית הקברות הצבאי, יד ושם ) וההר כולו הפך למסע של גבורה ותקומה בין מצבות.....

הר הרצל הפך לפנתיאון  הלאומי של גדולי האומה הקבורים כאן ( למרות שבן גוריון, בגין,וויצמן קבורים הרחק מכאן ). בנוסף נערכים ליד הקבר חגיגות יום העצמאות וטקסי יום הזיכרון. אבל שום טקס או קבורה ממלכתית הנערכים על ההר לא משתווים למסע הלוויה של הרצל  ולרגשות העזים שליוו אותו  ,מסע ניצחון שכולו – טקס הכתרת מלך.
קובץ:Herzl-Lod.jpg
 עצמות הרצל  יורדות ממטוס אל על מקור וקיפדיה